چگونه از جاروبرقی هوشمند شیائومی مراقبت کنیم؟

جاروبرقی هوشمند

جاروبرقی‌های هوشمند مدت زیادی است که وارد بازار شده‌اند و طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. برندهای زیادی این محصول را تولید کرده‌اند و با یکدیگر در حال رقابت هستند. یکی از این برندها، برند شیائومی است. 

جاروبرقی هوشمند شیائومی، یکی از پر‌فروش‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مدل‌های جاروبرقی هوشمند در بازار است. 

برند شیائومی، یک برند چینی است که تقریبا از ۱۰ سال گذشته شروع به فعالیت کرده است و بیشتر محصولات آن، گوشی‌های هوشمند است. این برند وسایل هوشمند دیگری نیز تولید می‌کند که یکی از آن‌ها، جاروبرقی هوشمند شیائومی مدل Mi Smart Robot است. این جاروبرقی هوشمند یکی از پر‌فروش‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مدل‌های جاروبرقی هوشمند در بازار است. 

این جاروبرقی هوشمند به‌راحتی می‌تواند روی تمام سطوح مانند فرش، سرامیک، پارکت، موکت و… حرکت کند و تمام گرد و غبار و ذرات آشغال را از روی آن‌ها جمع کند. این ربات کوچک، از منزل شما یک نقشه تهیه می‌کند تا بهترین مسیر را برای جارو زدن مشخص کند و تمام نقاط خانه را تمیز کند. همچنین برای شارژ شدن دستگاه نیاز نیست کاری انجام دهید؛ زیرا خودش در جایگاه شارژ شدن قرار می‌گیرد. 

در این مطلب، به صورت مختصر این دستگاه را معرفی می‌کنیم و نکاتی را درباره نگهداری و نظافت آن بررسی می‌کنیم. 

نکات مهم نگهداری جاروبرقی هوشمند شیائومی

جاروبرقی هوشمند نیز مانند تمام وسایل برقی خانه، به نگهداری و مراقبت نیاز دارد. برای اینکه عمر وسیله برقی شما بیشتر شود، باید نحوه مراقبت از آن را یاد بگیرید و به خوبی از آن مراقبت کنید. در این بخش برخی از نکات مهم برای تمیز کردن و مراقبت از جاروبرقی هوشمند شیائومی را بررسی می‌کنیم. 

۱- تمیز کردن بدنه و چرخ‌ها

اگر هر روز از جاروبرقی هوشمند خود استفاده می‌کنید، بهتر است که هفته‌ای یک بار آن را تمیز کنید. جاروبرقی به تمام بخش‌های منزل می‌رود و با نقاط زیادی در تماس است؛ بنابراین بعد از هر بار جارو کشیدن، خودش کمی کثیف می‌شود. اگر میزان استفاده شما بیشتر است و روزی چند بار از آن استفاده می‌کنید، باید در هفته چند بار ربات خود را تمیز کنید. 

چرخ اصلی دستگاه را می‌توانید با یک فشار رو به بالا از دستگاه جدا کنید و آن را با آب بشویید. بعد از اینکه چرخ کاملا خشک شد، محفظه‌ای را که چرخ داخل آن قرار می‌گیرد با دستمال خشک تمیز کنید؛ سپس چرخ را داخل آن قرار دهید و به سمت پایین فشار وارد کنید تا در جای خود ثابت شود. اگر جسم بلندی مانند سیم شارژر داخل چرخ‌های دستگاه گیر کرد، ابتدا آن را به‌آرامی بچرخانید تا سیم جابه‌جا شود؛ سپس آن را خارج کنید. اگر با سرعت زیاد سیم را بکشید، هم شارژر خراب می‌شود هم به دستگاه آسیب وارد می‌شود. 

همچنین بخوانید: «چرا باید از وسایل هوشمند آشپزخانه استفاده کنیم؟»

جاروبرقی هوشمند

۲- تمیز کردن کیسه و برس‌ها

برس‌های کناری و اصلی جاروبرقی هوشمند خود را در بازه‌های زمانی مشخص به صورت مرتب تمیز کنید. موهای جمع‌شده و ذرات آشغالی را که به برس چسبیده‌اند از آن جدا کنید. همچنین کیسه جاروبرقی را به صورت مرتب تخلیه کنید تا عملکرد دستگاه بهتر شود.  

برس‌ها و کیسه جاروبرقی هوشمند شیائومی، قابل شست‌وشو هستند و می‌توانید به راحتی به وسیله آب آن‌ها را تمیز کنید. پس از شست‌وشو این قطعات، صبر کنید تا کاملا خشک شوند و بعد آن‌ها را داخل دستگاه قرار دهید. برای جدا کردن کیسه جاروبرقی، ابتدا باید فیلتر اصلی را از دستگاه خارج کنید. 

برس اصلی دستگاه را به وسیله ابزارهایی مانند برس‌های دستی تمیز کنید تا آسیبی به دستگاه وارد نشود و آشغال‌ها نیز از آن جدا شوند. ممکن است بعد از مدتی استفاده از دستگاه، برس‌های کناری تغییر شکل دهند. برای اینکه به حالت اولیه خود برگردند، تنها کافی است که به مدت ۱۰ دقیقه آن‌ها را داخل آب داغ ۷۰ درجه‌ای قرار دهید.

تمیز بودن فیلترها تاثیر مستقیم بر عملکرد جاروبرقی دارد.

۳- تمیز کردن فیلترها

مراقب فیلترها باشید و آن‌ها را تمیز کنید؛ زیرا تمیز بودن فیلترها تاثیر مستقیم بر عملکرد جاروبرقی دارد. با تمیز کردن فیلترها، علاوه بر اینکه خانه شما تمیز‌تر می‌شود؛ طول عمر دستگاه و قطعات آن نیز افزایش می‌یابند. 

برای جداسازی فیلترها حتما به دفترچه راهنما مراجعه کنید و مطابق دستورالعمل آن عمل کنید. دقت کنید که فیلترها قابل شست‌وشو نیستند و هرگز نباید آن‌ها را با آب تمیز کنید؛ زیرا این فیلترها از شبکه‌های بسیار ریز میکرو‌میلی‌متری تشکیل شده‌اند و اگر با آب برخورد کنند، آب داخل آن‌ها گیر می‌کند و عملکرد فیلتر را مختل می‌کند. برای این کار می‌توانیز از یک برس کوچک یا مسواک استفاده کنید. 

جاروبرقی هوشمند

۴- تمیز کردن شارژر جاروبرقی

شارژر جاروبرقی را بهتر است که با یک دستمال خشک تمیز کنید. اگر لکه کثیفی بزرگی بر اثر یک اتفاق روی آن ایجاد شد، می‌توانید از از دستمال نم‌دار استفاده کنید؛ اما مراقب باشید که دستمال با نقاط حساس شارژر برخورد نکند و تماس کوتاهی با بدنه شارژر داشته باشد. 

۵- تعویض برس‌ها و فیلتر

بهتر است که برس‌های جاروبرقی هوشمند خود را هر ۳ تا ۶ ماه یکبار تعویض کنید. همچنین برس اصلی دستگاه را که در وسط آن قرار دارد، هر ۶ تا ۱۲ ماه تعویض کنید. این مدت زمان بستگی به میزان استفاده شما از این ربات شیائومی دارد. اگر استفاده زیادی از این دستگاه دارید بهتر است در بازه‌های زمانی کوتاه آن‌ها را تعویض کنید. فیلتر دستگاه نیز باید هر ۳ ماه یکبار تعویض شود. تعویض به‌موقع این قطعات، کیفیت عملکرد دستگاه را تضمین می‌کند و از وارد شدن آسیب به دستگاه جلوگیری می‌کند. 

اگر صدای این ربات زیاد شود، نشان‌دهنده یک مشکل در دستگاه است که باید سریع به آن رسیدگی کنید.

۶- عیب‌یابی صدای جاروبرقی 

جاروبرقی هوشمند شیائومی صدای بسیار کمی دارد. اگر صدای این ربات زیاد شود، نشان‌دهنده یک مشکل در دستگاه است که باید سریع به آن رسیدگی کنید. اگر با این مشکل مواجه شدید زیر جاروبرقی را نگاه کنید و مطمئن شوید که جسمی زیر آن گیر نکرده باشد. 

چرخ‌های کناری، چرخ اصلی و برس اصلی را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است وسیله‌ای مانع از چرخش آن‌ها شده باشد. در آخر می‌توانید دهانه ورود ذرات به داخل دستگاه را بررسی کنید تا چیزی داخل آن نباشد. گاهی‌اوقات پر شدن کیسه جاروبرقی نیز ممکن است صدای بلندی ایجاد کند.

در اطراف این جاروبرقی هوشمند نوارهای ضد‌اصطکاکی وجود دارد. آن‌ را بررسی کنید که محکم به بدنه چسبیده باشد. اگر بخشی از آن‌ جدا شده باشد، صدا تولید می‌شود و برای از بین بردن صدا، باید نوار را با یک چسب قوی به بدنه متصل کنید. 

همچنین بخوانید: «نکات خرید جاروبرقی رباتیک»