چه نکاتی برای خرید اجاق گاز مهم هستند؟

اجاق گاز

اجاق گاز یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزخانه است که خرید آن اهمیت زیادی دارد و هزینه تقریبا زیادی را باید برای آن پرداخت کرد. برای خرید این وسیله باید به نکات مهمی توجه کنید تا از خرید خود پشیمان نشوید. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

۱- نوع اجاق گاز

اجاق گازها با سوخت‌های متفاوتی کار می‌کنند که آن‌ها را به سه دسته اجاق‌های گازی، اجاق‌های برقی و اجاق‌هایی که با هر دو نوع سوخت کار می‌کنند تقسیم می‌کند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. اجاق‌های گازی با لوله‌کشی گاز شهری یا کپسول‌های گاز کار می‌کنند و اجاق‌های برقی نیز با برق ۲۲۰ ولت شهری کار می‌کنند. 

دسته‌بندی دیگری برای اجاق‌های گاز وجود دارد که بر اساس سیستم اشتعال آن‌ها است. پیلوت برخی از اجاق گازها، سنتی و برخی الکتریکی پیشرفته است. اجاق گازهایی که پیلوت سنتی دارند مصرف انرژی زیادی دارند؛ زیرا برای روشن نگه داشتن شعله اجاق گاز در تمام مدت، جریان ثابتی از جریان گاز را فراهم می‌کند. پیلوت‌های الکتریکی پیشرفته مصرف انرژی کمتری دارند و تنها در ابتدای چرخه گرمایی برای روشن شدن به جریان گاز نیاز دارند. 

۲- اندازه اجاق گاز

برای خرید هر وسیله‌ای باید به سایز و اندازه آن دقت کنید. معمولا هنگامی که خانه‌ای را می‌خرید یا اجاره می‌کنید، کابینت‌های آن نصب شده‌اند و فضای محدودی برای وسایلی مانند گاز و یخچال و فریزر مشخص شده است. پس بهتر است اجاق گازی را انتخاب کنید که برای آشپزخانه و فضای شما مناسب باشد. اجاق گازهای بزرگ تعداد شعله‌های بیشتری دارند و برای خانواده‌های پر‌جمعیت که پخت و پز بیشتری دارند مناسب هستند. 

اجاق گازهای توکار که روی کابینت قرار می‌گیرند، فضای کمی را اشغال می‌کنند و برای آشپزخانه‌های کوچک بسیار مناسب هستند. نکته منفی این اجاق گازها، نداشتن فر برای پخت غذاهایی مانند پیتزا یا کیک و شیرینی است. البته امروزه این مشکل نیز حل شده است و با خرید یک آون توستر کوچک می‌توانید کمبود فر گازی را جبران کنید. 

اجاق گاز

توان حرارتی اجاق گاز، میزان گرمای شعله‌های آن را مشخص می‌کند.

۳- توان حرارتی اجاق گاز

توان حرارتی اجاق گاز مهم است و در واقع میزان گرمای شعله‌های گاز را مشخص می‌کند. واحد اندازه‌گیری توان حرارتی، بی‌تی‌یو بر ساعت است؛ اما در ایران با کیلووات اندازه‌گیری می‌شود. حرارت شعله‌های یک گاز استاندارد باید عددی بین ۱/۴ تا ۳/۶ کیلووات باشد؛ البته برای اجاق گازهای خانگی توان حرارتی استاندارد حدود ۲ کیلو‌وات است. 

در هر اجاق گاز چند شعله با سایزهای مختلف وجود دارد که هر کدام توان حراراتی متفاوتی دارند. هرچه‌قدر توان حرارتی یک شعله بیشتر باشد یعنی گرمای بیشتری به غذا می‌رسد و زمان پخت آن کاهش می‌یابد. البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر توان حرارتی یک شعله خیلی زیاد باشد، نمی‌توانید به‌راحتی آن را کنترل کنید و کم کردن شعله بسیار دشوار می‌شود. 

۴- جنس اجاق گاز

جنس اجاق گاز نیز یکی از نکات مهم در خرید آن است؛ زیرا علاوه بر زیبایی، در استحکام و سهولت تمیز کردن آن نیز تاثیرگذار است. تمام اجاق گازها از جنس شیشه، استیل یا ترکیبی از این دو هستند. تمام بدنه اجاق گاز استیل از فولاد ضد‌زنگ ساخته شده است تا در مقابل گرمای شعله‌ها، مقاومت بالایی داشته باشد و در مقابل رطوبت موجود در آشپزخانه دچار زنگ‌زدگی نشود. اجاق گاز شیشه‌ای نیز تماما از شیشه مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است و جلوه بسیار زیبایی دارد. تمیز کردن این نوع اجاق گاز نسبت به استیل راحت‌تر است. 

برخی از مدل‌ها نیز از ترکیب استیل و شیشه ساخته شده‌اند تا مزایای هر دو نوع را داشته باشند. این نوع اجاق گاز صفحه شیشه‌ای با لبه‌های استیل دارد تا هم زیبایی به آشپزخانه شما دهد و هم استحکام خوبی داشته باشد. در کل انتخاب جنس اجاق گاز به سلیقه و دکوراسیون آشپزخانه شما بستگی دارد.

همچنین بخوانید: «با جالب‌ترین لوازم آشپزخانه هوشمند آشنا شوید»

۵- اجزای اجاق گاز

برخی از اجاق گازها یک رویه چدنی و شعله‌پخش‌کن دارند که از سوراخ‌های شعله محافظت می‌کنند تا مواد غذایی داخل آن نریزد و خراب نشود. وجود این اجزا، تمیز کردن اجاق گاز را نیز بسیار راحت می‌کند؛ زیرا می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را جدا کنید و با آب و مواد شوینده بشویید. درنتیجه بهتر است از خرید اجاق گازهایی که شعله‌های بدون محافظ دارند خودداری کنید.

بهتر است اجاق گازی را انتخاب کنید که چند شعله با سایزهای متفاوت داشته باشد. 

۶- سایز شعله‌های اجاق گاز

برخی از اجاق گازها چند شعله با اندازه یکسان دارند؛ اما اکثر آن‌ها دارای شعله‌هایی با سایز متفاوت هستند. وجود شعله با سایزهای مختلف در آشپزی به شما کمک می‌کند و توان حرارتی متفاوتی را برای شما فراهم می‌کند. برای مثال اگر عجله‌ای ندارید می‌توانید از شعله‌های کوچک‌تر استفاده کنید تا غذا آرام بپزد و جا بیفتد یا برای سرخ کردن مواد غذایی از شعله بزرگ که بیشترین توان حرارتی را دارد استفاده کنید. 

اجاق گاز

۷- ایمنی اجاق گاز

ایمنی اجاق گاز بسیار مهم است؛ زیرا به گاز شهری متصل است و کوچک‌ترین حادثه‌ای می‌تواند خسارت‌های جبران‌نا‍پذیری را به وجود آورد. اجاق گاز باید ترموکوپل داشته باشد تا زمانی که شعله گاز به هر دلیلی خاموش شد، جریان گاز متوقف شود و آتش‌سوزی یا گازگرفتگی در آشپزخانه اتفاق نیفتد. 

برخی از اجاق گازها، امکاناتی دارند که از بروز حادثه برای کودکان جلوگیری می‌کند. برای مثال ممکن است حفاظی برای پوشاندن شعله‌های گاز هنگام پخت غذا داشته باشد تا کودک نوپای شما نتواند به شعله‌های گاز دست بزند. 

در خرید اجاق گاز، به گارانتی محصول و مدت زمان آن نیز توجه زیادی داشته باشید.

۸- نکات دیگر

در خرید اجاق گاز، به گارانتی محصول و مدت زمان آن نیز توجه زیادی داشته باشید. برای خرید اجاق گاز باید هزینه زیادی پرداخت کنید پس بهتر است از برندی خرید کنید که گارانتی و خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد. برای انتخاب برند نیز می‌توانید درباره برندهای مختلف تحقیق کنید یا از افرادی که تجربه استفاده از اجاق گاز آن برند را دارند راهنمایی بگیرید. البته برای انتخاب برند نیز باید به بودجه خود توجه کنید؛ زیرا برخی از برندها قیمت بسیار زیادی دارند. 

نتیجه‌گیری

اجاق گاز یکی از وسایل ضروری و مهم در آشپزخانه است که در خرید آن باید دقت زیادی داشته باشید. در این مطلب نکات مهمی را بررسی کردیم که با توجه به آن‌ها می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. سایز و جنس اجاق گاز، توان حرارتی شعله‌ها، ایمنی و… از جمله موارد مهم در خرید اجاق گاز هستند. پیشنهاد می‌دهیم که قبل از خرید، چند برند خوب و بودجه خرید خود را مشخص کنید. 

همچنین بخوانید: «آشپزخانه هوشمند چه وسایلی دارد؟»