نقد جاروبرقی هوشمند شیائومی

جاروبرقی هوشمند شیائومی

با افزایش میزان استفاده از جاروبرقی‌های رباتیک و محبوبیت آن‌ها بین مردم، برند چینی شیائومی که تولید‌کننده محصولات هوشمند است نیز جاروبرقی هوشمند خود را تولید کرده است که Mi Smart Robot نام دارد. مزیت رقابتی جاروبرقی هوشمند شیائومی نسبت به محصولات مشابه در بازار، قدرت مکش زیاد و طول عمر بالا است. در این مطلب نکات مهم مربوط به این جاروبرقی هوشمند را بررسی می‌کنیم. 

در اطراف این دستگاه برس‌هایی وجود دارد که ذرات گرد و غبار روی زمین را به سمت مکنده می‌فرستد.

۱- طراحی جاروبرقی هوشمند

جاروبرقی‌های رباتیک به شکل‌های مختلف دایره و مربع موجود هستند. شیائومی جاروبرقی هوشمند خود را به شکل دایره طراحی کرده است تا حرکت آن آسان باشد و بتواند فضای منزل را بهتر جارو بزند. در این حالت، متصل شدن جاروبرقی به شارژر آن نیز راحت‌تر می‌شود.  این دستگاه به رنگ سفید تولید شده است و قطری به اندازه ۳۴ سانتی‌متر و ارتفاع تقریبا ۱۰ سانتی‌متری دارد.

وزن این جاروبرقی خیلی زیاد نیست و تقریبا ۳/۸ کیلوگرم است. کوچک و سبک بودن این دستگاه در افزایش کیفیت و کارایی آن تاثیر زیادی دارد. در اطراف این دستگاه برس‌هایی وجود دارد که ذرات گرد و غبار روی زمین را به سمت مکنده می‌فرستد. این جاروبرقی هنگام حرکت نیز یک سانتی‌متر با وسایل و دیوارها فاصله دارد تا برس‌ها بتوانند کار خود را انجام دهند. 

همچنین بخوانید: «نکات خرید جاروبرقی رباتیک»

۲- نقاط قوت

شیائومی جاروبرقی هوشمند خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که می‌توان میزان مکش‌های متفاوتی را برای آن انتخاب کرد. این ویژگی باعث بهبود عملکرد جاروبرقی روی سطوح مختلف می‌شود و جاروبرقی‌های معمولی نیز وجود دارد. حداکثر مکش این جاروبرقی، ۱۸۰۰ پاسکال است که نسبت به محصولات مشابه در بازار بسیار زیاد است. برای انتخاب قدرت مکش این دستگاه، باید اپلیکیشن مخصوص محصولات هوشمند شیائومی که Mi Home نام دارد را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

شاید فکر کنید به دلیل اینکه این جاروبرقی قدرت مکش بسیار زیادی دارد، صدای بلندی نیز دارد؛ اما اشتباه می‌کنید. برند شیائومی توانسته است میزان صدای جاروبرقی هوشمند خود را بسیار کم کند و به ۶۴ دسیبل برساند. حتی می‌توان گفت که صدای آن کمتر از اکثر جاروبرقی‌های رباتیک موجود در بازار است. برند شیائومی برای تولید این جاروبرقی هوشمند با شرکت ژاپنی و خوش‌نام NIDEC همکاری کرده است و بسیاری از قطعات داخل این دستگاه، تولید این شرکت است. 

این جاروبرقی هوشمند با یک بار شارژ شدن می‌تواند ۲ساعت و نیم کار کند.

۳- باتری 

یکی از مشکلات جاروبرقی‌های رباتیک، سریع تمام شدن شارژ باتری آن‌ها است. برخی از آن‌ها گاهی‌اوقات حتی برای جارو زدن یک خانه به صورت کامل، به ۲ بار شارژ شدن نیاز دارند. جاروبرقی هوشمند شیائومی یک باتری ۵۲۰۰ میلی‌آمپری لیتیوم یونی دارد تا این مشکل را حل کند. این جاروبرقی هوشمند با یک بار شارژ شدن می‌تواند ۲ساعت و نیم کار کند و یک خانه ۲۰۰ متری را تمیز کند. البته این میزان کار کردن، با یک مکش متوسط و استاندارد است و اگر قدرت مکش را افزایش دهید، شارژ دستگاه زودتر تمام می‌شود. 

مزیت دیگر جاروبرقی هوشمند شیائومی نسبت به اکثر محصولات مشابه در بازار، شارژ خودکار آن است. زمانی که باتری دستگاه رو به اتمام است، به سمت استند شارژ حرکت می‌کند و به صورت خودکار داخل آن قرار می‌گیرد. اگر وسط تمیز کردن خانه شارژ این جاروبرقی هوشمند تمام شود، بعد شارژ مجدد باتری از آخرین نقطه‌ای که تمیز کرده است شروع به کار می‌کند و قسمت‌های باقیمانده خانه را جارو می‌کند. این ویژگی برای افرادی که خانه‌های بزرگتر از ۲۰۰ متر دارند یا قدرت مکش را همیشه در بیشترین حالت قرار می‌دهند بسیار مناسب است. 

جاروبرقی هوشمند شیائومی

۴- مخزن زباله 

جاروبرقی هوشمند شیائومی ابعاد خیلی بزرگی ندارد و شاید به همین خاطر فکر کنید که میزان زباله کمی را جمع‌آوری می‌کند؛ اما شیائومی در این مورد هم به فکر مشتریان خود بوده است. این جاروبرقی هوشمند مخزن بزرگی دارد و می‌تواند ۴۲ لیتر زباله را جمع‌آوری کند. به‌راحتی می‌توانید این مخزن را تخلیه کنید. لازم نیست نگران پر شدن مخزن باشید؛ زیرا روی مخزن این دستگاه، سنسوری وجود دارد که تخلیه مخزن را به شما اطلاع می‌دهد. جاروبرقی‌های رباتیکی که این ویژگی را ندارند، ممکن است مخزن آن‌ها وسط جارو زدن پر شود و بخش‌های باقیمانده خانه را خوب تمیز نکنند. 

۵- فیلتر

فیلتر بخش مهمی در یک جاروبرقی است؛ زیرا از آلوده شدن هوای خانه و ایجاد شدن مشکلات تنفسی برای اعضای خانواده جلوگیری می‌کند. فیلتر جاروبرقی هوشمند شیائومی فیلتر هپا است؛ اما قابلیت شست‌وشو ندارد و باید هر چند وقت یکبار تعویض شود. این نکته یکی از ضعف‌های کوچک این دستگاه است. 

الگوی مسیریابی جاروبرقی‌های رباتیک یکی از نکات مهم در عملکرد آن‌ها است.

۶- مسیریابی

الگوی مسیریابی جاروبرقی‌های رباتیک یکی از نکات مهم در عملکرد آن‌ها است؛ زیرا اگر مسیر درستی را برای جارو زدن انتخاب نکنند، خانه به صورت کامل تمیز نمی‌شود. جاروبرقی هوشمند شیائومی ۱۲ سنسور مختلف از جمله سنسور ارتفاع‌سنج، فراصوت، شتاب‌سنج و… و سه پردازنده برای نقشه‌کشی و مسیریابی دارد که یک مزیت رقابتی بسیار مثبت برای این جاروبرقی است. 

یک سنسور فاصله‌سنج لیزری نیز بالای دستگاه وجود دارد که هنگام کار کردن دستگاه به صورت ۳۶۰ درجه می‌چرخد و می‌تواند محیط اطراف را با سرعت ۱۸۰۰ بار در ثانیه اسکن کند. سنسورهای مختلف در این جاروبرقی می‌توانند به خوبی با یکدیگر هماهنگ شوند و بهترین مسیر برای جارو زدن را مشخص کنند. 

جاروبرقی هوشمند شیائومی

۷- تجهیزات جانبی

جاروبرقی هوشمند شیائومی، تجهیزات جانبی زیادی ندارد و تنها لوازم ضروری مانند استند شارژ، کابل شارژ و یک فرچه برای تمیز کردن دستگاه، داخل جعبه آن وجود دارد. این موضوع یکی از ضعف‌های جاروبرقی هوشمند شیائومی است؛ زیرا برخی از جاروبرقی‌های رباتیک موجود در بازار، تجهیزات بیشتری مانند دیوار مجازی یا فیلتر اضافه به همراه خود دارند. این تجهیزات جانبی در سایت شیائومی به صورت جداگانه برای خرید آنلاین قرار گرفته است. 

۸- اپلیکیشن

برای ارتباط با این جاروبرقی هوشمند باید اپلیکیشن Mi home را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید دستگاه را خاموش و روشن کنید، وضعیت جارو کشیدن را مشاهده کنید، میزان قدرت دستگاه را مشخص کنید و پیام‌های دستگاه مانند پر بودن مخزن زباله را دریافت کنید.  

نتیجه‌گیری

جاروبرقی هوشمند شیائومی امکانات بسیار زیادی دارد و این برند سعی کرده است تا محصولی با مزیت‌های بیشتری از رقبا تولید و به مخاطبان عرضه کند. داشتن باتری قدرتمند، سنسورهای زیاد و هماهنگ از جمله مزیت‌های این جاروبرقی رباتیک است. برند شیائومی برای جاروبرقی خود گارانتی ۱۸ ماهه در نظر گرفته است تا مشتریان با خیال راحت این محصول را خریداری کنند. قیمت این دستگاه نیز نسبت به امکاناتی که دارد مقرون‌به‌صرفه است. 

همچنین بخوانید: «چگونه از جاروبرقی هوشمند شیائومی مراقبت کنیم؟»