در دوران قرنطینه کرونا، مراقب رژیم غذایی خود باشید

ویروس کرونا

این روزها همه مردم دنیا با ویروس کرونا درگیر هستند و همه ما برای محافظت از جان خود و دیگران، باید در خانه بمانیم تا از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم. تقریبا یک ماه است که بسیاری از مردم در خانه هستند و معلوم نیست تا چه زمانی این قرنطینه ادامه داشته باشد. 

هنوز واکسن و دارویی برای این ویروس ناشناخته تولید نشده است و کسی نمی‌داند که برای پیشگیری از کرونا دقیقا چه کارهایی باید انجام داد. البته همه متخصصان بر این باور هستند که شست‌وشو دست‌ها با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه و به دفعات زیاد در طول روز، تا حد زیادی از ابتلا به این ویروس جلوگیری می‌کند. 

تقویت سیستم ایمنی بدن نیز یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های مقابله با ویروس کرونا است.

تقویت سیستم ایمنی بدن نیز یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های مقابله با ویروس کرونا است. برای تقویت سیستم ایمنی باید رژیم غذایی مناسب و مقوی داشته باشید و در برخی موارد از مکمل‌های دارویی مناسب استفاده کرد. البته مکمل‌های دارویی را باید با نظر پزشک و به مقدار لازم مصرف کنید.

داشتن رژیم غذایی سالم، علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ به تناسب اندام در این دوران نیز کمک می‌کند. در این روزها باشگاه‌ها تعطیل هستند، پیاده‌روی و ورزش در فضای آزاد ممنوع است، همه ما تحرک و فعالیت کمی داریم و اگر به رژیم غذایی خود توجه نکنیم، پس از پایان قرنطینه اضافه وزن زیادی پیدا خواهیم کرد. 

در این مطلب نکات مهمی برای داشتن رژیم غذایی سالم بررسی می‌کنیم. با رعایت این نکات و تقویت سیستم ایمنی بدن خود، می‌توانید مقاومت بیشتری در‌برابر این ویروس داشته باشید و در صورت ابتلا به آن، درد و رنج کم‌تری بکشید و جان سالم به در ببرید.  

۱- میوه و سبزیجات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید

برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید به مقدار زیادی ویتامین‌ C مصرف کنید. این ویتامین در میوه‌هایی مانند پرتقال، کیوی، انبه و… و در سبزیجاتی مانند آویشن، رزماری، فلفل قرمز و… به مقدار زیادی وجود دارد. مصرف آب پرتقال نیز بسیار مفید است؛ اما بهتر است آب‌میوه را خودتان در خانه به‌صورت طبیعی درست کنید و از مصرف آب‌میوه‌های مصنوعی کارخانه‌ها که حاوی مقدار زیادی شکر هستند خودداری کنید.  

ویروس کرونا

۲- هر نوع لبنیاتی را مصرف نکنید

در این دوران بهتر است از لبنیات محلی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است ویروس کرونا از طریق این محصولات وارد بدن شما شود. در این دوران از لبنیات استرلیزه و ترجیحا کم‌چرب استفاده کنید. متخصصان توصیه می‌کنند که از لبنیات حاوی پروبیوتیک استفاده کنید. 

مواد غذایی را با دمای بالا بپزید تا اگر حاوی ویروس کرونا باشند، در دمای بالا از بین برود.

۳– این نکات را فراموش نکنید

بعد از خرید همه محصولات غذایی و آوردن آن‌ها به خانه، حتما با آب و مواد شوینده جلد و جعبه آن‌ها را شست‌وشو دهید یا با اسپری الکلی ضدعفونی کنید؛ سپس آن‌ها را داخل یخچال و کابینت قرار دهید. البته مراقب باشید که الکل با خود مواد غذایی برخوردی نداشته باشد. 

سعی کنید مواد غذایی را با دمای بالا بپزید تا اگر حاوی ویروس کرونا باشند، این ویروس بر اثر گرمای زیاد از بین برود. برای ضد‌عفونی کردن سبزیجات نباید از مواد شوینده استفاده کنید؛ زیرا خاصیت آن‌ها از بین می‌رود و ممکن است مشکلات گوارشی برای شما ایجاد کند. بهتر است آن‌ها را با استفاده از محلول مخصوص سبزیجات یا مخلوط سرکه و نمک ضد‌عفونی کنید.

قبل از پخت غذا حتما وسایل آشپزی مانند قابلمه، تخته خرد‌کن و… را با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید. همچنین هنگام پخت غذا سعی کنید چندین بار دست خود را با مایع و صابون بشویید. 

همه مواد غذایی را به خوبی بپزید؛ برای مثال از خوردن تخم‌مرغ عسلی پرهیز کنید. پخت غذاهایی مانند جوجه، کباب، شنیسل و… بسیار سخت است؛ زیرا ممکن است مغز آن به خوبی پخته نشود و ویروس داخل آن باقی بماند. 

همچنین بخوانید: «دستور پخت نان در خانه»

ویروس کرونا

۴– مصرف ویتامین‌ها را فراموش نکنید 

علاوه بر ویتامین C، ویتامین‌های A، E و D نیز مهم هستند و کمبود آن‌ها در بدن می‌تواند احتمال ابتلا به این ویروس را در شما افزایش دهد. برای افزایش این ویتامین‌ها در بدن، لازم نیست که از مکمل‌های داروی استفاده کنید؛ میوه‌ها، سبزیجات، غلات و… زیادی وجود دارند که حاوی این ویتامین‌ها هستند. 

ویتامین D در خوراکی‌هایی مانند قارچ، جو دوسر، تخم‌مرغ و… و ویتامین A در خوراکی‌هایی مانند هویج، کدو، لوبیا چشم‌بلبلی، نخود و… و ویتامین E در خوراکی‌هایی مانند بادام، فندق، کره بادام‌زمینی، کیوی و… وجود دارد.

بهتر است که مصرف غذاهای چرب و شور را تا جای ممکن در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

۵- رژیم غذایی سنگین نداشته باشید

بهتر است که مصرف غذاهای چرب و شور را تا جای ممکن در رژیم غذایی خود کاهش دهید؛ زیرا باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و ضعیف شدن آن می‌شود. علاوه بر شوری، بهتر است که از مصرف مواد غذایی شیرین مانند گز، نبات و… پرهیز کنید؛ زیرا شکر می‌تواند فعالیت گلبول‌های سفید را به صورت موقت متوقف کند. مصرف سوسیس و کالباس و غذاهای چرب و سنگین نیز اصلا توصیه نمی‌شود. 

بهتر است از آش و سوپ‌های داغ در این دوران به میزان زیادی استفاده کنید. استفاده از دمنوش آویشن و پونه کوهی نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. دمنوش نعنا و عسل نیز باعث ضدعفونی شدن سیستم گوارش و دستگاه تنفسی می‌شود و استفاده از آن در این روزها مفید است.

همچنین بخوانید: «غذاهای سریع و خوشمزه‌ای که می‌توان در قرنطینه با آون توستر پخت»