دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک

دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک

آون توستر یکی از لوازم برقی آشپزخانه است که فضای زیادی را در آشپزخانه اشغال نمی‌کند؛ اما کارهای زیادی مانند پخت انواع غذا و کیک را برای شما انجام می‌دهد. این دستگاه در مدل‌ها و برندهای مختلفی تولید شده است. در این مطلب دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک را بررسی می‌کنیم تا با نحوه عملکرد این دستگاه آلمانی آشنا شوید. 

دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک: معرفی قسمت‌های مختلف 

سمت راست آون توستر گاستروبک یک صفحه نمایشگر، صفحه کلید و یک ولوم چرخشی وجود دارد که در این بخش آن‌ها را بررسی می‌کنیم: 

۱- صفحه کلید

۶ کلید معمولی روی بدنه این دستگاه وجود دارد که هرکدام از‌ آن‌ها عملکرد مخصوص خود را دارند:

۱- کلید Function: این کلید برای انتخاب المنت‌های حرارتی و برنامه‌های پیش‌فرض تعبیه شده است. 

۲- کلید Temp/Weight: با استفاده از این کلید می‌توانید وزن مواد غذایی و دمای مورد نیاز برای پخت آن‌ها در هر یک از برنامه‌های پخت را تنظیم کنید. 

۳- کلید Time: از این کلید برای تنظیم زمان پخت غذا و تنظیم ساعت استفاده می‌شود. 

۴- کلید Pause/Stop: اگر این دکمه را یک بار فشار دهید، عملکرد دستگاه به‌صورت موقت متوقف می‌شود. اگر این دکمه را ۲ بار پشت سر هم فشار دهید، عملکرد دستگاه به‌طور کلی قطع می‌شود و تنظیمات آن نیز پاک می‌شود. 

۵- کلید Custom: با استفاده از این کلید می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را در حافظه دستگاه ذخیر کنید و برای هر بار استفاده از این تنظیمات، تنها این کلید را فشار دهید. 

۲- ولوم چرخشی

برای تنظیم زمان پخت، دمای پخت، وزن مواد غذایی و انتخاب برنامه پخت بعد از فشار دادن کلید مربوط به هر یک از آن‌ها باید از این ولوم چرخشی استفاده کنید. 

هشت برنامه پیش‌فرض پخت نیز روی صفحه نمایشگر مشخص هستند و عبارت‌اند از: یخ‌زدایی، پیتزا، کوکی، گوشت، کیک، مرغ، تست نان و ماهی.

۳- صفحه نمایشگر

در بالای صفحه نمایشگر، پنج خانه مربعی کوچک قرار دارد که به ترتیب از راست موارد زیر را نشان می‌دهند: قفل کودک، چرخش هوای گرم (کانوکشن)، روشن بودن المنت‌های بالا و پایین دستگاه، روشن بودن المنت‌ پایینی و روشن بودن المنت‌ بالایی. روشن شدن چراغ هر یک از علامت‌ها، به معنای فعال بودن آن‌ها است. 

زمان پخت و درجه حرارت المت‌ها نیز به‌صورت عددهای دیجیتالی روی صفحه نمایشگر نمایان می‌شوند. هشت برنامه پیش‌فرض پخت نیز روی صفحه نمایشگر مشخص هستند و عبارت‌اند از: یخ‌زدایی، پیتزا، کوکی، گوشت، کیک، مرغ، تست نان و ماهی. 

در پایین صفحه نمایشگر نیز عبارت CUSTOM نوشته شده است که برنامه پخت منتخب کاربر را نشان می‌دهد. 

همچنین بخوانید: «دفترچه راهنمای آون توستر مینل مدل M50»

دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک: نکات ایمنی

۱- بدنه آون توستر گاستروبک حین کار کردن داغ می‌شود و باید مراقب دست خود باشید. 

۲- هیچ‌گاه این دستگاه را به حال خود رها نکنید و روند پخت غذا را به‌صورت مرتب بررسی کنید؛ زیرا اگر دمای غذا بیش از حد زیاد شود ممکن است آتش بگیرد. 

۳- از این دستگاه در محیط‌های خیلی مرطوب یا فضای باز استفاده نکنید. همچنین مراقب باشید که سیم برق و بدنه این دستگاه با جریان آب برخورد نداشته باشند. 

۴- اگر سیم برق یا بدنه دستگاه دچار آسیب‌دیدگی یا شکستگی شدند نباید از دستگاه استفاده کنید؛ زیرا خطر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی وجود دارد. 

۵- همیشه بعد از اتمام کار دستگاه، آن را خاموش کنید و دوشاخه را از برق بکشید. برای تمیز کردن آون توستر نیز صبر کنید تا دستگاه خنک شود. 

۶- از دستگاه در نزدیکی لوازم و مایعات قابل اشتعال استفاده نکنید. همچنین هیچ وسیله‌ای را نباید روی آون توستر قرار دهید. 

۷- اگر غذای درون آون توستر آتش گرفت، هرگز درب آون توستر را باز نکنید؛ زیرا ورود اکسیژن به دستگاه باعث بیشتر شدن آتش می‌شود و در این حالت به‌سرعت دستگاه را از برق بکشید و صبر کنید تا خنک شود و دود از آن خارج شود. 

۸-از ظروف کاغذی، پلاستیکی و قابل اشتعال در این دستگاه استفاده نکنید. اگر داخل سینی دستگاه از فویل یا کاغذ روغنی استفاده می‌کنید، حتما سینی خرده‌گیر نان را زیر آن قرار دهید تا این مواد روی المنت‌های دستگاه نیفتند و آتش‌سوزی اتفاق نیفتد. 

۹- دستگاه را در مکانی قرار دهید که به اندازه ۱۰ سانتی‌متر از وسایل و کابینت‌های اطراف خود فاصله داشته باشد. 

۱۰- برای تمیز کردن دستگاه از مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌های زبر مانند سیم ظرفشویی استفاده نکنید. همچنین مراقب باشید که المنت‌های دستگاه دچار آسیب‌دیدگی نشوند. 

دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک

دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک: استفاده از دستگاه برای اولین بار

۱- برای استفاده از دستگاه برای اولین بار ابتدا باید بسته‌بندی‌ها، نایلون‌ها، برچسب‌ها و.. را از دستگاه و لوازم جانبی آن جدا کنید. 

۲- دستگاه را به خوبی تمیز کنید و سینی خرده‌گیر نان را زیر المنت حرارتی پایین قرار دهید. 

۳- سیم برق را به پریز مناسب با قابلیت جریان‌دهی ۱۶ آمپر وصل کنید. در این زمان دستگاه بوق می‌زند و صفحه نمایشگر روشن می‌شود. 

۴- کلید Function را فشار دهید و با چرخش ولوم، المنت پایین را روشن کنید تا علامت آن روی نمایشگر شروع به چشمک زدن کند. در این حالت دمای بیشینه ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد است. 

۵- کلید Time را فشار دهید تا زمان پخت روی ۱۵ دقیقه تنظیم شود. 

۶- کلید Start را فشار دهید تا دستگاه شروع به کار کند. بعد از اتمام زمان پخت، دستگاه به‌طور خودکار خاموش می‌شود. 

در اولین استفاده از دستگاه ممکن است دود کمی از المنت‌ها تولید شود و بوی خاصی ایجاد شود.

در اولین استفاده از دستگاه ممکن است دود کمی از المنت‌ها تولید شود و بوی خاصی ایجاد شود؛ به همین دلیل بهتر است فرآیند بالا را قبل از استفاده از دستگاه برای اولین بار انجام دهید تا غذای شما طعم و بوی خاصی نگیرد. 

همچنین بخوانید: «غذاهای سریع و خوشمزه‌ای که می‌توان با آون توستر پخت»

دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک: برنامه‌های پیش فرض

این دستگاه مجهز به هشت برنامه پیش فرض و یک برنامه اضافی برای تنظیمات شخصی کاربران است. در برنامه‌های پیش فرض، بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت برای پخت انواع غذا در نظر گرفته شده است. 

این برنامه‌ها عبارت‌اند از: 

۱- پیتزا

این برنامه برای پخت پیتزا با قطرهای ۲۳ و ۳۰ سانتی‌متر مناسب است و چرخش هوای گرم یا کانوکشن در آن غیرفعال است. دمای این برنامه ۲۳۵ درجه سانتی‌گراد و زمان آن تقریبا ۱۷ دقیقه است. 

۲- یخ‌زدایی 

این برنامه برای ۵۰۰ گرم یا یک کیلوگرم مواد غذایی یخ‌زده مناسب است و کانوکشن در‌ آن فعال است. دمای این برنامه ۷۰ درجه سانتی‌گراد و زمان آن ۲۵ یا ۳۵ دقیقه است. 

۳- گوشت 

این برنامه برای پخت ۰/۵، ۱ و ۱/۵ کیلوگرم گوشت مناسب است و کانوکشن در‌ آن فعال است. دمای این برنامه ۲۳۵ درجه سانتی‌گراد و زمان آن ۲۰، ۲۸ یا ۳۲ دقیقه است. 

۴- شیرینی

این برنامه برای درست کردن ۳۰۰ یا ۵۰۰ گرم شیرینی مناسب است و کانوکشن در‌ آن فعال است. دمای این برنامه ۲۳۵ درجه سانتی‌گراد و زمان آن ۱۴ یا ۲۸ دقیقه است. 

۵- مرغ

این برنامه برای پخت ۱، ۱/۵، ۲ و ۲/۵ کیلوگرم مرغ مناسب است و کانوکشن در‌ آن فعال است. دمای این برنامه ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد و زمان آن ۵۰، ۵۴، ۵۹ یا ۶۵ دقیقه است. 

۶- کیک

این برنامه برای پخت ۸۰۰ گرم یا ۱ و ۱/۲کیلوگرم کیک مناسب است و کانوکشن در‌ آن فعال است. دمای این برنامه ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد و زمان آن ۴۰، ۴۹ یا ۵۲ دقیقه است. 

۷- ماهی

این برنامه برای پخت ۰/۵، ۱، ۱/۵ و ۲ کیلوگرم ماهی مناسب است و کانوکشن در‌ آن فعال است. دمای این برنامه ۲۳۵ درجه سانتی‌گراد و زمان آن ۱۶، ۲۷، ۲۹ یا ۳۱ دقیقه است. 

۸- توست نان

در برنامه توست نان، یک عدد به صورت «۱-۴» نمایش داده می‌شود که عدد اول نشان‌دهنده تعداد تکه‌های نان است و عدد دوم نشان‌دهنده مقدار برشتگی نان (۱: روشن، ۲: متوسط و ۳: تیره) است. در این برنامه می‌توانید ۴ یا ۶ تکه نان را با دمای ۲۳۵ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان حدودی ۴ دقیقه توست کنید. کانوکشن نیز در این برنامه غیرفعال است. 

همچنین بخوانید:‌ «بررسی تفاوت‌های آون توستر، سولاردام و مایکروویو»

دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک

دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک: برنامه Custom

۱- تنظیم حالت Custom 

همان‌طور که گفتیم می‌توانید برنامه دلخواه خود را که زیاد از آن استفاده می‌کنید، به حالت Custom در حافظه دستگاه ذخیره کنید تا در زمان‌های بعد بتوانید با فشار دادن تنها یک دکمه، این برنامه را فعال کنید. 

برای تنظیم Custom باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا برنامه مورد نظر، دما و زمان پخت را تنظیم کنید.

۲- دکمه Custom را فشار دهید تا دستگاه سه بار بوق بزند و عبارت Custom روی نمایشگر ظاهر شود. 

۲- استفاده از حالت Custom 

اکنون این برنامه در حافظه دستگاه ذخیره شده است و برای استفاده از آن در زمان‌های آینده باید ابتدا آون توستر گاستروبک را در حالت Standby قرار دهید و بعد دکمه Custom را فشار دهید. برای اینکه دستگاه را در حالت Standby قرار دهید، باید دکمه Pause/Stop را دو بار فشار دهید. 

بعد از انجام این مراحل دستگاه به سرعت داغ می‌شود و لازم نیست که دکمه Start را فشار دهید؛ به همین دلیل بهتر است که ابتدا مواد غذایی را داخل دستگاه قرار دهید و بعد این فرآیند را انجام دهید. 

۳- پاک کردن حالت Custom 

برای پاک کردن این حالت باید دستگاه را در حالت Standby قرار دهید و دکمه Custom را فشار دهید و به مدت ۲ ثانیه نگه دارید. با این کار، یک بوق طولانی از دستگاه شنیده می‌شود و عبارت Custom از روی نمایشگر پاک می‌شود. 

برای عملکرد بهتر آون توستر گاستروبک و افزایش عمر آن بهتر است که دستگاه را به صورت مرتب تمیز کنید.

دفترچه راهنمای آون توستر گاستروبک: نظافت دستگاه

۱- تمیز کردن بدنه خارجی 

برای عملکرد بهتر آون توستر گاستروبک و افزایش عمر آن بهتر است که دستگاه را به صورت مرتب تمیز کنید. بهتر است که فرآیند تمیز کردن را بعد از هر بار استفاده از دستگاه انجام دهید. دقت داشته باشید که دستگاه و لوازم جانبی آن را به هیچ عنوان نباید داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. 

برای تمیز کردن محفظه حرارتی داخل آون توستر می‌توانید از یک دستمال تمیز و نمدار استفاده کنید. بعد از هر بار استفاده از آون توستر، می‌توانید مراحل زیر را برای تمیز کردن دستگاه انجام دهید:

۱- دکمه Pause/Stop را دو بار فشار دهید؛ دوشاخه دستگاه را از پریز خارج کنید و کمی صبر کنید تا دستگاه خنک شود. 

۲- لوازم جانبی دستگاه مانند سینی پخت، سینی خرده‌گیر نان و… را از دستگاه خارج کنید و آن‌ها را با آب گرم و صابون شست‌وشو دهید. 

۳- یک اسفنج نرم را آغشته به مایع صابون کنید و درب شیشه‌ای آون توستر را با آن تمیز کنید و بعد با دستمال تمیز خشک کنید. 

۴- دیواره‌های بیرونی دستگاه را با استفاده از یک اسفنج نرم آغشته به مایع صابون تمیز کنید؛ بعد با دستمال نرم و مرطوب آن را پاک کنید و در آخر همه قسمت‌ها را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

۵- دیواره‌های داخلی دستگاه را با استفاده از یک دستمال کمی مرطوب، تمیز کنید و خرده‌های غذا موجود در آن را خارج کنید. 

۶- درب دستگاه را به مدت نیم ساعت باز بگذارید تا همه قسمت‌های آن کاملا خشک شود. لوازم جانبی دستگاه را بعد از خشک شدن کامل درون آون توستر گاستروبک قرار دهید. 

۲- تمیز کردن بدنه داخلی دستگاه 

ممکن است برخی از مواد غذایی به دیواره داخل آون توستر بچسبند و جدا کردن آن‌ها کار بسیار سختی باشد. برای تمیز کردن این تمیز کردن این جرم‌ها می‌توانید از روش سوزاندن (داغ کردن محفظه داخلی) استفاده کنید. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱- خرده‌های غذا و تکه‌های درشت و قابل‌جداسازی را از داخل محفظه تمیز کنید.

۲- دوشاخه دستگاه را به برق متصل کنید و دکمه Function را فشار دهید و با استفاده از ولوم چرخشی، حالت کانوکشن را انتخاب کنید. 

۳- دکمه temp/weight را فشار دهید و با استفاده از ولوم چرخشی، دمای ۲۳۵ درجه سانتی‌گراد را انتخاب کنید. 

۴- دکمه time را فشار دهید و زمان را روی ۳۰ دقیقه تنظیم کنید. 

۵- دکمه start را فشار دهید تا دستگاه شروع به کار کند. صبر کنید تا المنت‌های حرارتی گرم شوند و دود کنند. بعد از اینکه دود کردن آن‌ها متوقف شد، با استفاده از دکمه pause/stop عملکرد دستگاه را متوقف کنید. 

۶- دستگاه را از برق خارج کنید تا خنک شود؛ سپس با استفاده از یک اسفنج نرم و آغشته به مایع ظرفشویی آن را تمیز کنید. با یک دستمال نرم و مرطوب داخل دستگاه را تمیز کنید و در آخر با یک دستمال خشک آن را پاک کنید. 

همچنین بخوانید: «بررسی آون توستر مینل مدل M50»