در خرید چای ساز به چه نکاتی توجه کنیم؟

چای ساز

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب ایرانی‌ها است. تقریبا همه خانواده‌ها حداقل روزی یک بار این نوشیدنی را میل می‌کنند. دستگاه چای ساز آماده کردن این نوشیدنی را بسیار راحت کرده است و سال‌های زیادی است که استفاده از این دستگاه در کشور ما رایج شده است. در این مطلب این دستگاه پر‌کاربرد و محبوب را بررسی می‌کنیم تا تصمیم درستی برای خرید آن بگیرید.

برخی از افراد، کیفیت و طعم چای در چای ساز دم‌آور را بیشتر از مدل‌های دیگر دوست دارند. 

۱- انواع چای ساز

چای سازها انواع مختلفی دارند و تقریبا همه افراد با مدل‌های مختلف آن آشنایی دارند. کتری و قوری چای ساز یا به صورت عمودی روی یکدیگر قرار می‌گیرند که به آن چای ساز دم‌آور می‌گوییم؛ یا به صورت افقی کنار هم روی یک استند قرار می‌گیرند. همچنین یک نوع چای ساز وجود دارد که قوری ندارند و تنها از یک کتری تشکیل شده‌اند. 

چای ساز دم‌آور بسیار شبیه به سماور و کتری و قوری‌های سنتی است که از آن‌ها روی اجاق گاز استفاده می‌کنید؛ تنها تفاوت این است که سرعت به جوش آمدن آب در این چای ساز بیشتر از روش سنتی است. در این چای ساز، قوری روی کتری قرار می‌گیرد و چای به وسیله بخار آب دم می‌کشد. کیفیت چای در این مدل، به ذائقه ما نزدیک‌تر است و اغلب مصرف‌کنندگان، این نوع چای ساز را به مدل‌های دیگر ترجیح می‌دهند. 

چای ساز

ظاهر برخی از چای سازهای دم‌آور بسیار شبیه سماورهای سنتی است و کتری آن‌ها دارای یک شیر است؛ اما در دیگر مدل‌ها، برای استفاده از کتری، باید ابتدا قوری را بلند کنید و سپس کتری را بلند کنید. استفاده از مدل اول راحت‌تر است و فشار کمتری را به دست شما وارد می‌کند. اگر قصد خرید این مدل چای ساز را دارید، حتما توجه کنید که ارتفاع آن، برای فضایی که قصد دارید چای ساز را در آشپزخانه قرار دهید مناسب باشد. 

در مدل‌هایی که کتری و قوری کنار یکدیگر قرار دارند، هر دو با جریان الکتریسیته به جوش می‌آیند.

در دومین نوع، کتری و قوری کنار یکدیگر و روی یک صفحه قرار دارند و بیشتر چای سازهای موجود در بازار این مدلی هستند. این صفحه متصل به برق است و کتری و قوری هر دو با جریان الکتریسیته به جوش می‌آیند؛ به همین دلیل برخی از افراد طعم چای در این مدل را دوست ندارند. پس بهتر است قبل از خرید چای ساز، در منزل اقوام و آشنایان خود طعم چای در این مدل را امتحان کنید. در مدل‌های معمولی یک دکمه برای خاموش و روشن شدن کتری و قوری روی بدنه آن‌ها یا روی صفحه قرار دارد؛ اما در برخی مدل‌های جدید و پیشرفته‌تر، می‌توان درجه حرارت دلخواه برای کتری و قوری را به صورت جداگانه تنظیم کرد. 

نوع سوم تنها یک کتری است و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. این مدل کارایی زیادی ندارد و افراد کمی از آن استفاده می‌کنند. کیفیت چای نیز در این مدل اصلا خوب نیست.

همچنین بخوانید: «قبل از خرید سرخ کن این نکات را بدانید»

چای ساز

۲- جنس چای ساز

کیفیت چای دم‌کشیده هم به نوع و برند چای و هم به جنس دستگاهی که چای را در آن درست می‌کنید بستگی دارد؛ پس به همین دلیل جنس چای ساز یکی از نکات مهم در خرید چای ساز است. 

چای سازها معمولا از جنس پلاستیک، شیشه‌ای یا فلزی هستند. اگر چای ساز شما از جنس پلاستیک باشد، در مدت زمان کوتاهی جرم زیادی داخل کتری ایجاد می‌شود که تمیز کردن آن نیز کار سختی است. همچنین اگر چای ساز برند خوبی نداشته باشد و پلاستیک آن مرغوب نباشد، چای طعم پلاستیک می‌گیرد و روی سطح آن لکه‌های چربی ایجاد می‌شود. علاوه بر این موارد، اکثر پلاستیک‌ها به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند، زرد می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند. 

جنس فلزی محبوب‌ترین جنس برای چای ساز است؛ زیرا ظاهر زیبایی دارد و طعم چای داخل آن تغییر نمی‌کند. 

می‌توان گفت که جنس فلزی محبوب‌ترین جنس برای چای ساز است؛ زیرا علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی دارد، طعم چای و آب داخل آن تغییر نمی‌کند و جرم زیادی نیز داخل آن‌ها تشکیل نمی‌شود. این چای سازها از استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند و به مرور زمان نیز خراب نمی‌شوند. 

چای سازهای شیشه‌ای نیز ظاهر بسیار زیبایی دارند؛ اما مراقبت از آن‌ها کمی سخت است و ممکن است به مرور زمان و به دلیل ایجاد شدن جرم، شفافیت خود را از دست بدهند. این جنس در طعم چای تاثیری ندارد. در کل جنس چای ساز باید به‌گونه‌ای باشد که حرارت داخل دستگاه تا جای ممکن به بدنه منتقل نشود. 

چای ساز

 

۳- امکانات چای ساز

مانند هر وسیله دیگری، بهتر است که ظرفیت چای ساز را به نسبت تعداد اعضای خانواده و میزان استفاده‌ای که دارید انتخاب کنید. اگر چای ساز بزرگی انتخاب کنید و برای شما مناسب نباشد،‌ فقط برق بیشتری مصرف می‌کنید. 

توان مصرفی یک چای ساز باید در محدوده ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ وات باشد؛ در غیر این صورت مصرف برق زیادی خواهد داشت.

چای سازها امکانات متفاوتی دارند و این امکانات تاثیر مستقیمی بر قیمت آن‌ها دارد. اکثر چای سازها امکانات اولیه‌ای مانند نشانگر میزان آب، قطع‌کن خودکار، فیلتر آب و فیلتر داخل قوری را دارند و مدل‌های جدید مجهز به امکاناتی مانند تنظیم درجه حرارت کتری و قوری و حالت گرم نگهدار هستند. 

توجه داشته باشید که توان مصرفی یک چای ساز باید در محدوده ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ وات باشد؛ در غیر این صورت مصرف برق بسیار زیادی خواهد داشت. جنس دسته کتری و قوری چای ساز نیز باید به‌گونه‌ای باشد که با حرارت تغییر شکل ندهد و استحکام آن به اندازه‌ای باشد که بتواند وزن آن‌ها را تحمل کند. 

نتیجه‌گیری

چای ساز یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزخانه است که حداقل روزی یک بار از آن استفاده می‌کنیم. برای خرید چای ساز بهتر است به نکاتی که در متن بالا بررسی کردیم توجه داشته باشید. مهم‌ترین نکته در خرید چای ساز، جنس و طراحی آن است که هم بر زیبایی و هم کارایی این دستگاه تاثیرگذار است. برای مثال اگر جنس و طراحی قسمت رسانای کتری در چای ساز خوب نباشد، زمان به جوش آمدن آب و مصرف برق بیشتر می‌شود. چای ساز هاردستون یکی از مدل‌های محبوب در بازار است و می‌توانید آن را با قیمت مناسب از سایت یشیل کالا تهیه کنید. 

همچنین بخوانید: «بررسی محصولات هاردستون در سایت یشیل کالا – قسمت دوم»