در خرید غذاساز باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات خرید غذاساز

آشپزی برای افراد زیادی لذت‌بخش است؛ اما گاهی فرآیندهای طولانی و خسته‌کننده‌ای دارد. اگر از خانم‌هایی که هر روز آشپزی می‌کنند بپرسید که کدام بخش غذا درست کردن سخت است، می‌گویند آماده‌سازی مواد؛ مانند رنده کردن، خرد کردن، هم زدن و غیره. اگر این کارها هر روز تکرار شوند، علاوه بر اینکه زمان زیادی از شما می‌گیرند؛ فشار زیادی نیز به دست و گردن شما وارد می‌کند. 

خوشبختانه در دنیای ماشینی امروز، راهی برای ساده‌تر کردن این مراحل وجود دارد. با استفاده از غذاساز می‌توانید کارهایی مانند رنده کردن، هم زدن، خرد کردن و… را به‌راحتی و به‌سرعت انجام دهید؛ بدون اینکه فشاری به بدن خود وارد کنید. در این مطلب امکانات غذاساز و نکات مهم درباره آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا اگر قصد خرید این دستگاه را دارید، انتخاب مناسبی داشته باشید و با گذشت زمان از خرید خود پشیمان نشوید. 

یک غذاساز کارهای زیادی از جمله خرد کردن، رشته رشته کردن، آسیاب کردن، ورقه کردن، رنده کردن، هم زدن و پوره کردن را برای شما انجام می‌دهد.

۱- امکانات غذاساز

یک غذاساز کارهای زیادی از جمله خرد کردن، رشته رشته کردن، آسیاب کردن، ورقه کردن، رنده کردن، هم زدن و پوره کردن را برای شما انجام می‌دهد. هر غذاساز می‌تواند چند مورد از این کارها را انجام دهد و حتی می‌تواند کارهای بیشتری نیز انجام دهد. به‌طور کلی امکانات هر غذاساز بخشی از این موارد است: یخ خردکن، آب‌مرکبات‌گیری، آب‌میوه‌گیری، آسیاب، خردکن کوچک، رنده ریز و درشت، رنده نگینی، رنده چیپس‌ساز، رنده رشته‌ساز، رنده خلال‌کن، پوره‌ساز، رب‌ساز، مخلوط‌کن، خمیر‌زن و همزن. 

قابلیت‌های یک غذاساز تاثیر مستقیمی بر قیمت دستگاه دارد؛ پس بهتر است مدلی را انتخاب کنید که فقط قابلیت‌های مورد‌نیاز شما را داشته باشد. برای مثال اگر آبمیوه‌گیری دارید، نیازی نیست مدلی را انتخاب کنید که آبمیوه‌گیری دارد و قیمت دستگاه را افزایش می‌دهد. 

۲- میزان صدای غذاساز

غذاساز هم مانند هر وسیله دیگری که موتور دارد و با برق کار می‌کند، صدایی از خود تولید می‌کند. صدای غذاسازهای مختلف تقریبا در بازه ۶۸ تا ۹۰ دسیبل قرار دارد؛ پس حتی بهترین برندها نیز کمی صدا دارند و نمی‌توانید غذاساز بی‌صدایی پیدا کنید. 

البته باید در خرید خود دقت کنید که میزان صدای دستگاه در ابتدای بازه باشد تا صدای آن خیلی شما را اذیت نکند. ۹۰ دسیبل صدای بسیار بلندی مانند یک موتورسیکلت ایجاد می‌کند و می‌تواند به قدری آزاردهنده باشد که شما را از استفاده از غذاساز منصرف کند. 

همچنین بخوانید: «تابه برقی و نکات مهم در خرید آن»

نکات خرید غذاساز

۳- فضای مورد‌نیاز برای غذاساز

غذاساز یکی از وسایل برقی دم‌دستی در آشپزخانه است که به دلیل کاربرد فراوانی که دارد، به میزان زیادی از آن استفاده می‌کنید. بهتر است قبل از خرید، جای مناسبی در کابینت‌های دم‌دستی برای این دستگاه انتخاب کنید تا دسترسی به آن برای شما راحت باشد. متناسب با فضایی که دارید، امکانات مورد‌نیاز خود را انتخاب کنید؛ چون هر‌چه‌قدر قابلیت‌های غذاساز بیشتر باشد، وسایل اضافه دستگاه و حجم آن نیز بیشتر می‌شود. 

با توجه به تعداد اعضای خانواده و میزان استفاده از دستگاه، حجم مناسبی برای دستگاه انتخاب کنید.

۴- حجم ظرف غذاساز

غذاساز برای هر یک از قابلیت‌های خود ظرف‌های جداگانه‌ای دارد و هرکدام سایز و حجم مشخصی دارند. برای مثال حجم ظرف خردکن یک غذاساز ۲ لیتر و حجم ظرف مخلوط‌کن آن ۱.۵ لیتر است. علاوه بر حجم ظرف، سایز دهانه ظرف نیز مهم است. برای مثال اگر اگر سایز دهانه ظرف خرد‌کن کوچک باشد، مجبور می‌شوید قبل از اینکه سیب‌زمینی را داخل ظرف بریزید، آن را به ۲ یا سه قسمت تقسیم کنید. 

با توحه به تعداد اعضای خانواده و میزان استفاده از دستگاه، حجم مناسبی برای دستگاه انتخاب کنید. اگر حجم ظرف کوچک‌تر از میزان مورد‌نیاز شما باشد، مجبور می‌شوید چند بار پیاپی از دستگاه استفاده کنید؛ که هم زمان زیادی از شما می‌گیرد و هم خسته‌کننده است. اگر هم حجم ظرف بزرگ‌تر از اندازه مورد‌نظر شما باشد، فضای زیادی را در آشپزخانه اشغال می‌کند و در هر بار استفاده، بیش از میزان مورد نیاز برق مصرف می‌کند. 

نکات خرید غذاساز

۵- عملکرد لحظه‌ای

عملکرد لحظه‌ای یا Pulse یک عملکرد منقطع است که باعث می‌شود مواد داخل ظرف به شکل یکنواخت‌تری خرد یا مخلوط شوند. در این حالت چرخش‌ها پر‌قدرت و لحظه‌ای هستند؛ به همین دلیل زمانی که مواد کمی داخل ظرف باشد، خرد کردن آن‌ها در این حالت ساده‌تر می‌شود. 

همچنین برخی از غذاسازها قابلیت تنظیم سرعت دارند که به شما کمک می‌کند برای مواد غذایی مختلف از سرعت‌های متفاوتی استفاده کنید، تا دستگاه عملکرد بهتری داشته باشد و شما هم نتیجه بهتری بگیرید. مدل‌های ساده تنها حالت خاموش و روشن دارند؛ اما مدل‌های پیشرفته حتی تا ۱۵ حالت مختلف برای سرعت در نظر گرفته‌اند. 

علاوه بر اینکه جنس بر زیبای دستگاه تاثیر می‌گذارد؛ در طول عمر دستگاه و سهولت تمیز کردن آن نیز موثر است.

۶- جنس بدنه غذاساز

جنس هر دستگاه به دلایل مختلفی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر اینکه جنس بر زیبای دستگاه تاثیر می‌گذارد؛ برای طول عمر دستگاه و تمیز کردن آن نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال استیل ضد‌زنگ استحکام زیادی دارد و تمیز کردن آن نیز ساده است. غذاساز پرکاربرد است و دفعات زیادی باید آن را تمیز کنید یا بشویید؛ پس جنسی را انتخاب کنید که علاوه بر راحتی شست‌وشو، در بلند‌مدت تغییر رنگ ندهد. اگر بدنه از جنس پلاستیک و سفید رنگ باشد، ممکن است با گذشت زمان و بعد از چند سال زرد شود و دیگر قابل تمیز شدن نباشد.

ظرف‌های غذاساز نیز از جنس پلاستیک شفاف، شیشه یا استیل هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. استیل دوام بیشتری دارد و به مرور خراب نمی‌شود؛ اما نمی‌توانید مراحل آماده‌سازی غذا را داخل آن ببینید. از طرفی مواد‌غذایی داخل ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای قابل مشاهده هستند؛ اما این ظرف‌ها به مرور کدر می‌شوند و خش روی آن‌ها ایجاد می‌شود. 

همچنین بخوانید: «قبل از خرید سرخ کن این نکات را بدانید»