برای پخت کیک به چه ابزاری نیاز داریم؟

پخت کیک

تقریبا همه افراد علاقه زیادی به کیک و شیرینی با طعم‌های مختلف دارند. پخت کیک و شیرینی در منزل کار ساده‌ای نیست و ابزارهای مخصوصی برای این کار لازم است. با داشتن این ابزار در منزل و داشتن کمی علاقه به کیک‌پزی می‌توانید بسیاری از کیک‌ها و شرینی‌ها را به راحتی در منزل آماده کنید. در این مطلب برخی از مهم‌ترین ابزار برای پخت کیک و شیرینی را بررسی می‌کنیم. 

۱- کیک پز برقی

کیک پز برقی دستگاهی است که به‌وسیله آن می‌توانید انواع کیک‌ها را به‌راحتی و در مدت زمان تقریبا کوتاهی در منزل آماده کنید. این وسیله که با برق کار می‌کند، تقریبا عملکردی مشابه پلوپز دارد و یک بخار با فشار بالا در محفظه ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل می‌توان علاوه بر کیک، غذاهای دیگری را نیز در آن آماده کرد. 

در مدل‌های قدیمی دستگاه کیک پز، باید میزان حرارت و زمان پخت هر کیک را به صورت دستی انتخاب کنید و مراقب باشید که کیک شما نسوزد یا داخل آن خمیر نشود. مدل‌های جدید این دستگاه پیشرفت کرده‌اند و تنظیمات دیجیتالی دارند که در انتخاب زمان پخت و درجه حرارت به شما کمک می‌کنند؛ در نتیجه می‌توانید انواع کیک را به‌راحتی آماده کنید و نگران سوختن یا خراب شدن آن نباشید. 

با استفاده از کیک پز می‌توانید در مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه کیک دلخواه خود را آماده کنید.

ایمنی کیک پزها نیز به مرور زمان بیشتر شد و اکنون این دستگاه‌ها مجهز به ترموستات و سنسورهای مختلف هستند تا از سوختن کیک جلوگیری کنند. همچنین درب دستگاه هنگام پخت کیک باز نمی‌شود تا هم از خراب شدن کیک جلوگیری شود و هم مواد داخل دستگاه بیرون نریزد و ایمنی شما حفظ شود. 

سرعت پخت کیک در کیک پز به عوامل زیادی مانند حجم مواد اولیه، سرد و گرم بودن آن‌ها و… بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که با استفاده از کیک پز می‌توانید در مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه کیک دلخواه خود را آماده کنید. 

این وسیله کاربردی قیمت زیادی ندارد و می‌توانید به‌راحتی آن را از فروشگاه‌های مختلف لوازم خانگی تهیه کنید. کیک پزها نیز در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و در خرید این دستگاه باید دقت کنید که ظرفیت آن متناسب با تعداد اعضای خانواده شما باشد. 

کیک پزها معمولا از جنس تفلون یا استیل ضد زنگ هستند. تفاوت این دو جنس، در عمر دستگاه و چسبندگی کیک است. استیل ضد زنگ دوام بیشتری دارد و برای اینکه کیک به بدنه آن نچسبد، باید آن را به روغن آغشته کنید؛ اما برگشت کیک در جنس تفلون راحت‌تر است.

پخت کیک با این دستگاه نسبت به روش‌های سنتی استفاده از فر گازی یا قابلمه مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا عبارت‌اند از:

  • با استفاده از این دستگاه به مدت زمان کوتاه‌تری برای پخت کیک احتیاج دارید. 
  • این دستگاه گرمای کمتری نسبت به فر یا اجاق گاز در آشپزخانه تولید می‌کند. 
  • بافت کیک در این دستگاه بسیار نرم‌تر و بهتر می‌شود؛ زیرا عملکرد آن با بخار است و این موضوع باعث حفظ رطوبت کیک می‌شود. 
  • مواد اولیه پخت کیک در این دستگاه اکسید نمی‌شوند و طعم و ارزش غذایی آن‌ها حفظ می‌شود؛ در نتیجه کیک سالم‌تر و خوشمزه‌تری خواهید داشت.

پخت کیک

۲- همزن برقی

همزن برقی اصلی‌ترین ابزار پخت کیک است و بدون آن نمی‌توانید بسیاری از کیک‌ها را در منزل آماده کنید. این دستگاه در مدل‌ها و سایزهای مختلفی در بازار تولید می‌شود. یکی از مدل‌های محبوب، همزن برقی هاردستون مدل MBP3001 است که کیفیت و قیمت بسیار خوبی دارد.

این همزن برقی کاسه‌دار با ابعاد ۲۰×۳۰×۳۷ سانتی‌متر، فضای کمی را در آشپزخانه اشغال می‌کند. توان مصرفی این دستگاه ۳۰۰ وات است و مصرف برق زیادی ندارد. کار کردن با همزن برقی کاسه‌دار بسیار راحت‌تر از همزن برقی دستی است. هر زمان هم که به همزن دستی احتیاج داشته باشید، با فشردن یک دکمه می‌توانید پایه آن را جدا کنید.

این همزن با پنج سرعت مختلف کار می‌کند و دو پره فلزی برای همزدن و دو میله خمیر‌زن دارد.

ظرفیت کاسه این همزن برقی ۲ و نیم لیتر است و هنگام کار همزن، درپوشی روی آن قرار می‌گیرد تا مواد داخل کاسه به بیرون پرتاب نشوند. همچنین می‌توانید هنگام کار همزن، کاسه را با دست بچرخانید تا همه جای مواد به خوبی ترکیب شوند. 

این همزن با پنج سرعت مختلف کار می‌کند و دو پره فلزی برای همزدن و دو میله خمیر‌زن دارد. جدا کردن این پره‌ها از دستگاه بسیار ساده است و تنها با فشردن یک دکمه انجام می‌‌شود. همچنین این همزن مجهز به حالت توربو است و می‌توانید از حداکثر سرعت موتور آن استفاده کنید. 

برند هاردستون نیز یکی از برندهای معروف و معتبر در زمینه تولید لوازم آشپزخانه است که محصولات خود را با قیمت‌های مناسبی عرضه می‌کند و گارانتی و خدمات پس از فروش آن در تمام نقاط دنیا فعال است. این همزن برقی کاسه‌دار را می‌توانید از سایت یشیل کالا با قیمت مناسبی تهیه کنید. 

همچنین بخوانید: «بررسی محصولات هاردستون در سایت یشیل کالا – قسمت دوم»

پخت کیک

۳- پیمانه، کاردک و قلم‌مو

پیمانه یکی از ضروری‌ترین ابزار برای پخت کیک است. بسیاری از افراد با قاشق یا لیوان مواد خود را پیمانه می‌کنند؛ اما استفاده از پیمانه‌های مخصوص کیک پزی که در همه فروشگاه‌ها موجود هستند و قیمت بسیار کمی هم دارند، کار شما را راحت‌تر می‌کنند و احتمال خراب شدن کیک یا شیرینی شما را به مقدار بسیار زیادی کاهش می‌دهند. 

از کاردک نیز برای خامه‌کشی روی کیک استفاده می‌شود و حتی اگر در این زمینه مبتدی هستید، با استفاده از آن می‌توانید این کار را به خوبی انجام دهید. کاردک‌ها در سایزهای مختلف و جنس‌های فلزی و پلاستیکی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها برای کار خاصی استفاده می‌شوند. 

معمولا قلم‌موهای سیلیکونی از ۲ نوع دیگر بهتر هستند؛ زیرا هم مقاومت زیادی دارند و هم انعطاف‌پذیری لازم برای پخش کردن انواع مواد را دارند.

قلم‌مو نیز یکی از ابزارهای لازم برای شیرینی و کیک پزی است که کار شما را راحت می‌کند و می‌توانید به وسیله آن، روغن، تخم‌مرغ و کره را روی کیک و شیرینی پخش کنید. قلم‌موها نیز در سایزهای مختلف و جنس‌های سیلیکونی، تفلونی و نایلونی تولید می‌شوند.

معمولا قلم‌موهای سیلیکونی از ۲ نوع دیگر بهتر هستند؛ زیرا هم مقاومت زیادی دارند و هم انعطاف‌پذیری لازم برای پخش کردن انواع مواد را دارند. دسته قلم‌موها نیز از جنس چوبی یا پلاستیکی هستند. طول عمر دسته‌های چوبی بیشتر است؛ اما شست‌وشو دسته پلاستیکی راحت‌تر است. انتخاب نوع دسته کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. 

همچنین بخوانید: «تابه برقی و نکات مهم در خرید آن»